E-learning 'Motiverende gespreksvoering: de verdieping'
- Physio Global
- 3 dagen geleden
- 3 minuten om te lezen
Voor Fysiotherapeuten, kinesisten, oefen- en ergotherapeuten en diëtisten!
Duik in de fascinerende wereld van motiverende gespreksvoering door expert Stijn van Merendonk. We verkennen het concept 'Motiverende gespreksvoering' en de impact ervan op ons handelen en de contacten die we als therapeuten hebben met onze patiënten.
Deze E-learning bied je praktische inzichten en direct toepasbare technieken en de verdieping om je patiënten te motiveren tot een gezonder leven.
Tijdens dit blok van 2 uur duiken we in de essentie van Motiverende Gespreksvoering (MGV). We belichten de kracht van een goed gesprek om gedragsverandering bij patiënten te stimuleren. Door middel van praktijkgerichte voorbeelden en prikkelende inzichten laten we zien hoe fysiotherapeuten, kinesisten en andere zorgprofessionals met bewuste intenties en gerichte technieken, de motivatie van hun patiënten kunnen beïnvloeden. We zorgen voor eye-openers en bieden direct toepasbare tips om lastige gesprekken om te zetten in waardevolle interacties.
Accreditatie in aanvraag:
Kwaliteithuis Fysiotherapie
Individueel Register Fysiotherapie register algemene fysiotherapie 2 punten
Individueel Register Keurmerk Fysiotherapie 2 punten
Pro-Q-Kiné
register Kinesitherapie 4 navormingseenheden
register Manuele Therapie 4 navormingseenheden
Prijs: 39,- EUR
Geaccrediteerd tot: n.n.b.
Doelgroep: Fysiotherapeuten, kinesisten, oefentherapeuten, ergotherapeuten en diëtisten.
Leerdoelen
Na het voltooien van deze e-learning is de deelnemer in staat om:
Herkennen van Verander- en Behoudtaal De professional kan in een gesprek effectief onderscheid maken tussen verandertaal (uitspraken die verandering bepleiten) en behoudtaal (uitspraken die pleiten voor de huidige situatie of tegen verandering), en begrijpt de voorspellende waarde hiervan voor toekomstig gedrag.
Omgaan met Ambilvalentie De professional kan de ambivalentie (de interne tweestrijd of twijfel) bij de cliënt herkennen en op een niet-oordelende en respectvolle wijze exploreren, in plaats van deze direct te willen oplossen.
Toepassen van Reflectief Luisteren De professional kan reflectieve uitspraken gebruiken om de taal en emoties van de cliënt, inclusief behoudtaal, correct en zonder oordeel terug te geven. Hierdoor voelt de cliënt zich begrepen en wordt de cliënt gestimuleerd tot verdere zelfreflectie en motivatie.
Vermijden van de 'Overtuigingsval' (Directieve Reflex) De professional begrijpt het risico van het te snel aandragen van oplossingen of advies ('directieve reflex') en kan deze valkuil vermijden, om te voorkomen dat er onnodige weerstand ontstaat bij de cliënt.
Focus op Intrinsieke Motivatie De professional kan door middel van gerichte vragen en reflecties de intrinsieke motivatie en dieperliggende waarden van de cliënt (bijvoorbeeld de wens om met kleinkinderen te voetballen, in plaats van enkel het 'afvallen' zelf) achterhalen en deze verbinden aan de gewenste gedragsverandering.
Integreren van MI in het Consulentproces De professional kan de MI-technieken strategisch toepassen in verschillende fasen van het behandeltraject, met name na de anamnese of het moment dat de noodzaak tot gedragsverandering (de 'oplossing') aan de orde komt, om het fundament voor succesvolle verandering te verstevigen.
Management van Verwachtingen De professional begrijpt dat de verwachtingen van de cliënt een belangrijke voorspellende factor zijn voor het succes van de behandeling en kan deze verwachtingen actief bevragen en op een realistische manier managen in het licht van gedragsverandering.
Herkennen van en Omgaan met Weerstand De professional kan vroege signalen van weerstand in het gesprek herkennen en weet deze niet als een persoonlijke aanval te interpreteren, maar als een signaal om de gespreksstrategie aan te passen door minder te duwen en meer de cliënt te volgen.
Creëren van een Sterke Werkrelatie De professional kan met de geleerde technieken een relatie opbouwen waarin de cliënt zich gehoord, gerespecteerd en in zijn autonomie gelaten voelt, wat essentieel is voor langdurige positieve emoties en therapietrouw.
Zelfreflectie op Eigen Communicatiestijl De professional kan reflecteren op de eigen natuurlijke communicatiestijl (richtinggevend vs. volgend) en kan bewust MI-elementen toevoegen om effectiever te gidsen en coachen naar gedragsverandering, in plaats van te hard te werken in het gesprek
Online Toets
Gedurende het Webinar verschijnen er 10 meerkeuzevragen automatisch op je scherm. Deze toets toetst je begrip van de besproken materie en draagt bij aan het verkrijgen van je accreditatiepunten voor in Nederland het Kwaliteitshuis Fysiotherapie en ADAP en in België voor Pro-Q-Kiné.
Herkansingsmogelijkheid: Ja, elke cursist heeft 2 herkansingsmogelijkheden.
Evaluatie: na afloop ontvangt elke cursist automatisch per mail het evaluatieformulier.
Deze e-learning is opgenomen i.s.m. Academie voor Motivatie & Gedragsverandering











Opmerkingen