In deze 35e podcast aflevering duiken we in de wereld van aanhoudende pijn en de invloed daarvan op het dagelijks leven. We voeren een openhartig gesprek met een patiënt die al lange tijd worstelt met aanhoudende pijn en horen we hoe zijn fysiotherapeuten een essentiële rol hebben gespeeld bij het creëren van positieve beweegervaringen veranderingen, ondanks forse schade aan zijn schouder.
We onderzoeken waarom het cruciaal is om bewegen centraal te stellen in de behandeling, met aanvankelijk de nadruk op beleving/percepties patiënt in plaats van op fysieke schade. Luister mee terwijl we de unieke en wederzijdse rol van de fysiotherapeut en de patiënt in het herstelproces verkennen. Ontdek hoe samenwerking, begrip en actieve betrokkenheid van de patiënt bijdragen aan een verbeterde levenskwaliteit.
Mis deze inspirerende aflevering niet, waarin we laten zien dat bewegen een sleutelrol kan spelen bij het omgaan met aanhoudende pijn!
Graag bedanken we EFIC pijnfysiotherapeut en manueel therapeut dr. Edwin de Raaij, Renz van Haandel mede-eigenaar Empower CrossFit Uden en high performance partner TeamNL Renz van Haandel en patiënt Jorg Juriens voor hun bijdrage aan deze podcast.
Ook bedanken we Empower CrossFit Uden voor het beschikbaar stellen van de opnamelocatie.
In Nederland vindt vergrijzing plaats met alle complexiteit die dit met zich meebrengt zowel in de maatschappij als ook bij het gezondheidsprobleem van de (oudere) patiëntenpopulatie. Maar hoe kun je als fysiotherapeut ervoor zorgen dat iemand fysiek zelfredzaam kan zijn? Wat verstaan we onder fysieke zelfredzaamheid? Wat is hierover bekend vanuit wetenschappelijk onderzoek? Welke rol heeft de fysiotherapeut? Welke (innovatieve) toolkits kun je hierbij toepassen om fysieke zelfredzaamheid voor jouw patiënt te stimuleren? Niemand minder dan onderzoeker Lectoraat Innovatie van Beweegzorg en docent master Geriatrie Fysiotherapie Esther Molenaar MSc. zal je hiervan alle ins en outs meegeven aan de hand van de nieuwste wetenschappelijke inzichten en praktijkvoorbeelden.
Format: vakinhoudelijk Webinar, geaccrediteerd 4 punten Kwaliteitshuis Fysiotherapie registers: algemene fysiotherapie én geriatriefysiotherapie en geaccrediteerd voor Pro-Q-Kiné register kinesitherapie (6 navormingseenheden!).
Locatie: Online
Datum: on demand beschikbaar! Klik HIER
Leerdoelen:
De fysiotherapeut heeft na de scholingsactiviteit state of the art kennis over recente wetenschappelijke ontwikkelingen op het gebied van fysieke zelfredzaamheid binnen de fysiotherapie en de zorg.
De fysiotherapeut is na de scholingsactiviteit op de hoogte bij welke patiëntenpopulatie het optimaliseren van fysieke zelfredzaamheid van belang is en wat er onder fysieke zelfredzaamheid wordt verstaan.
De fysiotherapeut heeft na de scholingsactiviteit inzage voor welke doeleinden keuzehulp Fysieke Zelfredzaamheid ingezet kunnen worden en is zich bewust van welke meerwaarde het optimaliseren van fysieke zelfredzaamheid heeft voor de patiënt in het kader van zelfmanagement, copingstratie, vitaliteit en het stellen van realistische doelen van de (oudere) patiënt in de alledaagse praktijk.
De fysiotherapeut is na de scholingsactiviteit op de hoogte hoe valide en praktisch hanteerbaar keuzehulp fysieke zelfredzaamheid is om toe te passen bij de (oudere) patiënt waarbij het optimaliseren van fysieke zelfredzaamheid van belang is.
De fysiotherapeut is na de scholingsactiviteit op de hoogte welke 4 subgroepen er zijn binnen zelfredzaamheid.
De fysiotherapeut is na de scholingsactiviteit op de hoogte welk stappenplan er bij keuzehulp Fysieke Zeldredzaamheid er is en is op de hoogte wat er gebeurd per onderdeel / per stap.
Na de scholingsactiviteit is de fysiotherapeut op de hoogte hoe de instrumenten van keuzehulp Fysieke Zelfredzaamheid geïmplementeerd kunnen worden in de alledaagse praktijk aan de hand van praktijkvoorbeelden en aan de hand van een demonstratie.
Na de scholingsactiviteit is de fysiotherapeut op de hoogte hoe je niet alleen instrumenten kunt toepassen in de praktijk, maar ook hoe dit persoonsgericht opgezet kan worden voor de patiënt binnen zijn of haar leefomgeving.
Leermiddelen: 2 wetenschappelijke artikelen, podcast (30 min), vodcast (35 min) én Webinar (ca. 120 min)
Format: de deelnemer bestudeert ter voorbereiding 2 wetenschappelijke artikelen, beluisterd de podcast 'Fysieke zelfredzaamheid voor iedereen?", de vodcast "Vitale ouderen: een mooi idee, maar hoe krijgen we dit in de praktijk? en bekijkt het Webinar 'Samen sterk voor fysieke zelfredzaamheid.'
Er is de gelegenheid voor het stellen van vragen tijdens het Webinar.
Docent: Esther Molenaar MSc. docente Master Geriatrie Fysiotherapie & onderzoeker lectoraat Innovatie van Beweegzorg Hogeschool Utrecht
Host: fysio- en manueeltherapeut Melvin Bos MSc
Programma:
In aanloop naar het Webinar beluisterd de online deelnemer de podcast (30 min) “Fysieke zelfredzaamheid voor iedereen?”. Hierbij interviewt fysiotherapeut en presentator Melvin Bos MSc. docent-onderzoeker Esther Molernaar over het topic. Door dit interview krijgt de deelnemer een inleidend interview te beluisteren in aanloop naar het Webinar. Daarnaast bekijkt de deelnemer de vodcast "Vitale ouderen, mooi idee, maar hoe krijgen we dit in de praktijk?" (35 min) een interview tussen presentator Melvin Bos MSc. en promovenda Patricia te Pas - van der Laag UMC Utrecht over de pump-fit implementatie studie. Hierbij wordt het belang van eiwitrijke voeding en krachttraining bij ouderen om vitaliteit en zelfredzaamheid te stimuleren uitgebreid besproken.
Vervolgens start Esther Molenaar MSc. bij het Webinar met haar lezing (60 min) over fysieke zelfredzaamheid en haar promotieonderzoek hierover. Haar lezing is gebaseerd op de recente wetenschappelijke inzichten én haar promotie onderzoek aan het lectoraat Innovatie van Beweegzorg van de Hogeschool Utrecht. Er is een Q&A n.a.v. haar lezing.
Na de break start het 2e deel van het Webinar. Fysiotherapeut en presentator Melvin Bos MSc. gaat in gesprek met Esther Molenaar MSc. over haar lezing, de wetenschappelijke inzichten, en hoe je nieuwe toolkits kunt implementeren in de alledaagse praktijk om fysieke zelfredzaamheid in jouw rol als fysiotherapeut te stimuleren bij de patiënt. Ook schuift geriatrie fysiotherapeut en docent opleiding fysiotherapie Kevin Achten MSc. aan om zijn praktijkervaringen te delen. Aan de hand van die wetenschappelijke nieuwe inzichten, de praktische toolkits die recentelijk naar het werkveld worden gelanceerd en praktijkvoorbeelden wordt in een interview gesprek dit uitgebreid besproken. Nadruk hierbij ligt hoe de vertaalslag te maken naar de alledaagse prakijk. Welke rol heeft de fysiotherapeut hierbij? Hoe geef je de samenwerking vorm met bijvoorbeeld de diëtist? De verpleegkundige en de huisarts om fysieke zelfredzaamheid te stimuleren? Hoe geef je het onderzoek en de therapie vorm met deze nieuwe wetenschappelijke en praktische kennis om EBP de patiënt van de alledaagse praktijk te helpen? Dit en meer komt uitgebreid aan bod.
Er is volop de ruimte om vragen te stellen via de chatfunctie, vragen worden doorgestuurd naar Esther Molenaar MSc. Al het besprokene komt samen in de online toets na afloop en sluiten aan bij de gestelde leerdoelen.
Online toets: 15 multiplechoice vragen (Kwaliteitshuis Fysiotherapie / PQK)
Herkansing: er zijn 2 herkansingsmogelijkheden.
Geaccrediteerd: Kwaliteitshuis Fysiotherapie 4 punten registers algemene fysiotherapie én geriatriefysiotherapie
Geaccrediteerd: Pro-Q-Kiné register kinesitherapie 6 navormingseenheden
Kosten: afgeprijds van 35,- EUR naar 30,- EUR met de actiecode in de banner.
Max. aantal deelnemers: onbeperkt
Inclusief:
- 2 relevante wetenschappelijke artikelen van Esther Molenaar MSc.
- Een podcast "Fysieke zelfredzaamheid voor iedereen?" met Esther Molenaar MSc. (30 min)
- Een vodcast "Vitale ouderen: mooi idee, maar hoe krijgen we dit in de praktijk?" met Patricia te Pas van der Laag MSc. promovenda Julius Centrum UMC Utrecht (35 min)
- Onbeperkt terugkijken Webinar 'Samen sterk voor fysieke zelfredzaamheid.'(ca 120 min)
Heb je nog vragen? Stuur een mail naar info@physioglobal.nl of bel +31643432761
In Nederland zijn er steeds meer mensen die gebruik maken van activiteitenmeters en als fysiotherapeut krijg je hier (wellicht) in de alledaagse praktijk steeds meer mee te maken binnen de patiëntengroep. Maar wat valt er onder activiteitenmeters? Wat is erover bekend vanuit wetenschappelijk onderzoek? Welke rol hebben we hierbij als fysiotherapeut? Hoe zet je activiteitenmeters betekenisvol in bij jouw patiënt in de alledaagse praktijk?
Format: vakinhoudelijk Webinar, geaccrediteerd voor 4 punten Kwaliteitshuis Fysiotherapie registers: algemene fysiotherapie én geriatriefysiotherapie.
Locatie: Online
Datum: On demand beschikbaar!
Leerdoelen:
De fysiotherapeut heeft na de scholingsactiviteit state of the art kennis over recente wetenschappelijke ontwikkelingen op het gebied van activiteitenmeters binnen de fysiotherapie en de zorg.
De fysiotherapeut heeft na de scholingsactiviteit state of the art kennis over het meten van fysieke activiteiten en de uitvoering ervan middels verschillende activiteitenmeters.
De fysiotherapeut heeft na de scholingsactiviteit inzage voor welke doeleinden activiteitenmeters binnen de fysiotherapie ingezet kan worden en welke meerwaarde dit kan hebben in het kader van zelfmanagement, verbeteren van de copingstrategie en het stellen van realistische doelen van de patiënt in de alledaagse praktijk.
De fysiotherapeut heeft na de scholingsactiviteit inzage in de validiteit en hanteerbaarheid van activiteitenmeters in de fysiotherapie bij de patiënt.
Na de scholingsactiviteit heeft de fysiotherapeut meer kennis over het betekenisvol gebruik van activiteitenmeters in de fysiotherapie bij ouderen en/of chronische aandoening als voorbeeld.
Na de scholingsactiviteit is de fysiotherapeut op de hoogte van welke fasen er zijn m.b.t. relevantie van activiteitenmeters, hoe deze meters valide en hanteerbaar doorontwikkeld kunnen worden en de implementatie ervan in de fysiotherapie.
De fysiotherapeut is na de scholingsactiviteit op de hoogte welke activiteitenmeters valide en hanteerbaar zijn om toe te passen bij de patiënt (op oudere leeftijd en/of chronische aandoening).
De fysiotherapeut is na de scholingsactiviteit op de hoogte hoe een nieuwe activiteitenmeter in de praktijk toegepast kan worden middels actieonderzoek.
De fysiotherapeut is na de scholingsactiviteit op de hoogte hoe activiteitenmeters in de praktijk ingezet kunnen worden om gezond beweeggedrag te analyseren en te stimuleren.
Na de scholingsactiviteit is de fysiotherapeut op de hoogte hoe activiteitenmeters in geimplementeerd kunnen worden in de alledaagse praktijk aan de hand van een casus.
Na de scholingsactiviteit is de fysiotherapeut op de hoogte hoe niet alleen activiteiten meters geïmplementeerd kunnen worden in de praktijk, maar ook hoe dit persoonsgericht opgezet kan worden voor de patiënt binnen zijn of haar leefomgeving.
Leermiddelen: 2 wetenschappelijke artikelen, podcast (45 min) én Webinar (ca. 135 min)
Format: de deelnemer bestudeert ter voorbereiding 2 wetenschappelijke artikelen, bekijkt de podcast 'Wearables; taking it to the next step' en bekijkt het Webinar 'Betekenisvol gebruik van activiteitenmeters in de fysiotherapie.' Er is de gelegenheid voor het stellen van vragen tijdens het Webinar.
Docent: Dr. Darcy Ummels, senior onderzoeker Maastricht university en docent / onderzoeker Hogeschool Zuyd
Host: fysio- en manueeltherapeut Melvin Bos MSc
Programma:
In aanloop naar het Webinar beluisterd / bekijkt de online deelnemer de podcast (45 min) “Wearables: taking it to the next step”. Hierbij interviewt fysiotherapeut en presentator Melvin Bos MSc. een ondernemer, praktijkhouder, fysiotherapeut en een patiënt met long-covid over hun ervaringen met de inzet van activiteitenmeters. Door dit interview krijgt de deelnemer vanuit verschillende perspectieven de ervaringen van de inzet van activiteitenmeters tot zich.
Vervolgens start dr. Darcy Ummels bij het Webinar met haar lezing (60 min) over het betekenisvol inzetten van activiteitenmeters in de fysiotherapie. Haar lezing is gebaseerd op de recente wetenschappelijke inzichten én haar promotie onderzoek aan Universiteit van Maastricht. Er is een Q&A n.a.v. haar lezing.
Na de break start het 2e deel van het Webinar. Fysiotherapeut en presentator Melvin Bos MSc. gaat in gesprek met dr. Darcy Ummels over haar lezing, de wetenschappelijke inzichten, 1 praktijkvoorbeeld van een oudere patiënt met long-covid uit de podcast, een 2e praktijkvoorbeeld van een patiënt met een chronische aandoening welke vertaalslag er gemaakt kan worden naar de alledaagse praktijk. De rol van de fysiotherapeut, patiëntgerichte aanpak van activiteitenmeters in de praktijk én hoe dit betekenisvol in te zetten in de fysiotherapie spelen een centrale rol. Er is volop de ruimte om vragen te stellen via de chatfunctie, vragen worden doorgestuurd naar Dr. Darcy Ummels. Al het besprokene komt samen in de online toets na afloop en sluiten aan bij de gestelde leerdoelen.
Online toets: 15 multiplechoice vragen (Kwaliteitshuis Fysiotherapie / PQK)
Herkansing: er zijn 2 herkansingsmogelijkheden.
Geaccrediteerd:
4 punten: Kwaliteitshuis Fysiotherapie registers algemene fysiotherapie én geriatriefysiotherapie
Kosten: 30,- EUR per deelnemer en vul de ACTIECODE in DU152023
Max. aantal deelnemers: onbeperkt
Inclusief:
- 2 relevante wetenschappelijke artikelen van dr. Darcy Ummels
- Een podcast mét beeld "Wearables; taking it to the next step." (45 min) onbeperkt beschikbaar.
- Onbeperkt terugkijken Webinar 'Betekenisvol gebruik van activiteitenmeters in de fysiotherapie.'(135 min)
Meld je aan via onderstaande link of via bovenstaande flyer;
Heb je nog vragen? Stuur een mail naar info@physioglobal.nl of bel +31643432761